Honda CB750F vm. 1982 Kampiakselin laakerit

Honda CB750F vm. 1982 Kampiakselin laakerit

ViestiKirjoittaja Tinze_ » Ma Helmi 22, 2016 9:18 pm

Olisko apuja? Värikoodit liuskoista on näkymättömissä (yhdessä näkyy vihreä). Lohkossa pitäis olla kirjainkoodi kullekkin laakeripukille... no ei ole... Olen selaillut noita tehtaan korjaamomanuskoita joita netissä näyttää olevan ja niissä on ilmoitettu kirjainkoodin runkolaakereille olevan ylemmän moottorilonkon takaosassa. Ei näytä mun lohkossa olevan moisia merkintöjä enkä löydä akselistakaan merkintöjä (pitäis olla A, B tai C). En ole löytänyt mistään muualtakaan. HELP! Miten saan sopivat laakeriliuskat tilattua?
Tinze_
 
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 03, 2015 11:15 am
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Honda CB750F vm. 1982 Kampiakselin laakerit

ViestiKirjoittaja TiM81 » Ti Helmi 23, 2016 8:22 am

Ne lohkon koodit oli omassani kyllä ihan hyvin näkyvissä siinä ylemmän lohkon puolikkaan takaosassa, siinä keskellä missä moottorin pitkän kiinnityspultin varsi jää lohkon kiinnitysreikiäen väliltä osaksi näkyviin. Vaikeuksia oli itsellänikin sitten niiden muiden merkintöjen kanssa, sillä vain kahdesta laakerista löytyi värikoodi ja kampiakselin merkinnätkin olivat näkyvissä vain juuri näiden kahden kohdalla. Kannattaa kuitenkin katsoa se kampura vielä uudestaan erilaisissa valoissa ja tarkaan syynäten, sillä ne merkinnät on todella vaikea havaita. Itse sain siis selville vain kampi-&kiertokangenlaakereiden ulkohalkaisijat ja mittasin sisähalkaisijat tuhannesosamillin mikrometrillä, jolloin sai selville tarvittavat laakerit. Siitä huolimatta mittasin vielä plastigaugellakin uudet laakerien välykset. Mooottorikoneistamot osaa tietysti tehdä tarvittavat mittaukset, mutta sehän maksaa sitten jotain.

Jos et saa mistään lainaksi tarvittavia mittavälineitä eikä merkinnöistä ole tietoa, niin yleinen neuvo ainakin näihin pyöriin vihkiytyneellä cb1100f.net -foorumilla on se että vaihtaa kaikkien tilalle vain väljimmät, eli keltaiset laakerit. Joku taisi myös väittää että tehtaalta lähtiessä nuo vihreät ovat olleet yleisempiä ja nehän on toiseksi väljimmät. Itselläni meni kampeen 3 vihreää ja yksi musta ja yksi sininen, ja ne lohkon yläosan merkinnät olivat kaikki B:tä. Kaikki kiertokangen laakerit olivat vihreitä. Joka tapauksessa ei kannata alkaa liian tiukkoja laittamaan, ne kuluu heti puhki ja kiinnileikkaamisen vaara on ilmeinen. Itse ostin laakerit ja monet muutkin osat cmsnl.com:sta. Ota huomioon että ne myydään puolikkaina, joten yhtä laakeria kohden tarvit kaksi puolikasta.

EDIT: cb1100f.net, eikä 1000f.net
Viimeksi muokannut TiM81 päivämäärä Ke Helmi 24, 2016 8:10 am, muokattu yhteensä 2 kertaa
TiM81
 
Viestit: 42
Liittynyt: To Touko 03, 2012 11:55 am

Re: Honda CB750F vm. 1982 Kampiakselin laakerit

ViestiKirjoittaja Tinze_ » Ti Helmi 23, 2016 10:02 am

Kiitos mutta juuri nämä lohkon merkinnät puuttuu. Korjaamomanuaalissa on juuri mainitsemassasi paikassa merkinnät lohkossa. Siinä pitäis olla pieni tasainen alue johon nämä merkit on merkattu. Minun lohkossani ei ole kyseisessä paikassa mitään merkintää eikä sitä pientä tasaista aluetta. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää mittaaminen ja sitten taulukon luku ja laakeriliuskojen tilaus.
Tinze_
 
Viestit: 8
Liittynyt: To Syys 03, 2015 11:15 am
Paikkakunta: Keminmaa

Re: Honda CB750F vm. 1982 Kampiakselin laakerit

ViestiKirjoittaja TiM81 » Ti Helmi 23, 2016 4:23 pm

Mitä ilmeisimmin joku on viilannut merkinnät pois ymmärtämättä niiden merkitystä. Itsellenikin niiden merkintöjen tarkoitus valkeni vasta koneremppaa tehdessä ja kun rempan yhteydessä maalasin lohkot niin sinnehän katosivat nekin..tosin kirjasin ne kyllä ylös..

Niitä runkolaakereiden ulkohalkaisijoita voi olla melkoisen vaikeaa tai peräti mahdotonta mittailla luotettavasti, kun kyseessä on kuitenkin tuhannesosamillien mitat. Lohkojen puolikkaat pitäisi käytännössä ruuvata kasaan ilman kampuraa ja pystyä jotenkin mittaamaan ne laakeripukkien halkaisijat sisäpuolelta ja jos nyt edes jostain löytyy tuhannesosien mittauksiin kykenevä mittalaite niin sitten se pitäisi saada ujutettua vielä jotenkin sinne moottorin sisäänkin ja mittailla kunkin laakeripukin halkaisija.

Siellä cb1100f -foorumilla on ollut siis pitkältikin keskustelua laakerikokojen todellisesta merkityksestä, kun moiset muutamien tuhannesosamillien erot alkaa olla melkoista pilkunviilaamista. Suosittelen tutustumaan näihin keskusteluihin (siellä on siis kyllä hyvinkin perehtynyttä porukkaa) ja harkitsemaan niitä väljimpiä keltaisia tai vihreitä laakereita. Välykset voi toki sitten mitata uusilla laakereilla plastigaugen avulla, mutta vasta sen jälkeen voit päätellä mitkä laakerit olisi olleet huoltokirjan mukaan oikeat ja siinä vaiheessa niitä oikean kokoisia laakereita tuskin huvittaa enää ostella.
TiM81
 
Viestit: 42
Liittynyt: To Touko 03, 2012 11:55 am


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron